Friday, July 10, 2009

jom Mee Goreng Sayah




"Bebudak felda yang kerja kat luar..kalau balik gelanggi, mesti makan mee goreng Sayah..." - Pak Su Ijai, 2009.. sambil membuang nikotin dalam badan di kedai mee goreng sayah.. tempat melepaknye setiap petang..



"Tak jumpa lagi mee goreng yang boleh lawan mee goreng sayah.." - Mat Amin, 2009


"Mee Goreng dia ok la..above average" - Eton, 2009

"Tgk cara Sayah meniaga, orang cakap apa pun pasal mee goreng dia...dia senyummm jek.." - Pak Cik Mat Jemain, tahun 90an

"Sayah..Mee Goreng 2,Mee Kuah 2, bungkus" - Bapak aku..


Pernah tak korang makan kat satu kedai ni..pastu terkenang2 kan zaman kecik2 dulu... fuhhh syiokkk..... asik citer pasal beskal je...arini citer pasal makan mee goreng sayah..

Antara kedai makan yang survive kat kampung aku, hanya menjual mee goreng dan mee kuah.. lain takde... since errmm...aku kecik2 memang dah ade kedai dia ni...kira2 25 tahun lepas kot.. maybe 30 tahun lepas.. salute lah pakcik sayah.. :p.

Selain masakan lain macam nasik goreng, kuewtiau, bihun yang takde... kedai dia jugak tak de TV...apatah lagi astro...yes...tak ada TV..since 25 year ago..sampai skang..skang maybe ada..tapi tak pernah bukak pun... so mmg orang datang kedai dia untuk makan mee goreng/kuah la..bukan utk tgk TV...antara bentuk penarik kedai-kedai lain adalah dok ulang-tayang gusti hulk hogan, ultimate warrior, dan juga citer indo ala2 jaka sembong...but not at kedai sayah.. :D


Bak kata org kampung aku..makan kat kedai sayah ni macam.."bring back memories of the good old days", mau tak nye..tiap2 petang bapak aku beli mee goreng kat kedai ni utk kitaorg punya dinner...sampai le aku masuk sekolah asrama.. tu yang sampai sekarang rasa dia melekat jek dalam kepala ni... everytime balik gelanggi, mesti aku singgah ...(orang lain pun camtu gak..bukan aku sorang je rupanya)


Jadi... kalau korang lalu kampung aku (Felda Kota Gelanggi 2, Jerantut Pahang)...singgah2 la ke kedai mee goreng sayah... tanya je org kat situ..mesti tau..tak pun check wikimap di bawah :D

wikimapia utk kedai sayah

2 comments:

Hanisham Ab Halim said...

Salam,
Woi shukur... Alamak, geng lama akulah... Apa cite beb. Ni no phone aku. Pendi:012-2472467. Terkejut aku dapat komen dari ko. Seronok wehhh dapat lagi sorang kawan sekampung...

artarrival music said...

Ni mee power.. Legend... Aduhh teringin la pulak mee sayah ni...